Senin, 23 November 2015

Aloe Vera Antioksidan Kuasa

Aloe Vera Antioksidan Kuasa
Aloe Vera merupakan tumbuhan amat sukar yang mempunyai nilai perubatan. Ia mempunyai batang yang pendek dan tumbuhan berair yang tumbuh ke 60-100 cm. Ia merebak dengan mengimbangi. Daun adalah berisi dan tebal. Margin adalah bergerigi dan mempunyai gigi putih kecil. Ia mempunyai bunga yang dihasilkan dalam musim panas. Terdapat banyak kajian yang menggunakan tumbuhan ini sebagai ubat herba. Orang purba tahu tentang perkara ini. Semasa Greece Purba, doktor dan saintis yang ditetapkan itu. Ia pertama kali digunakan sebagai agen untuk lepuh dan penyembuhan luka. Sifat antibiotik dan antiseptik membenarkan penggunaan untuk menjadi lebih berkesan dalam masalah kulit yang teruk seperti terbakar darjah kedua.
Adakah anda tidak tahu bahawa Aloe Vera mempunyai kuasa antioksidan? Antioksidan adalah sistem pertahanan badan kita daripada radikal bebas yang toksin dalam badan. Kita boleh mendapatkan radikal bebas daripada pencemaran alam sekitar, merokok, dan pendedahan kepada cahaya matahari, minum arak dan lain-lain. Radikal buruk bertanggungjawab terhadap perkembangan penyakit kronik seperti penyakit jantung, kanser dan kencing manis. Ahli-ahli sains berkata bahawa tahap yang lebih tinggi radikal bebas bergaul dengan jangka hayat yang lebih pendek. Itulah mengapa mempunyai perlindungan antioksidan yang mencukupi adalah sangat penting untuk kesihatan yang baik.
Kajian menunjukkan bahawa Aloe Vera mempunyai sifat antioksidan yang dapat melawan jangkitan. Ahli-ahli sains di Sepanyol percaya bahawa Aloe Vera boleh digunakan sebagai bahan pengawet semula jadi bagi buah-buahan dan sayur-sayuran. Keupayaan sebagai antioksidan telah ditunjukkan oleh mereka. Ia adalah Dr. Daniel Valero, Ph. D. Universiti Miguel Hernandez di Alicante, Sepanyol dan dengan banyak rakan-rakannya yang menjalankan kajian itu. Dia menggunakan merah tanpa biji anggur meja. Dia menggunakan anggur kerana ini adalah mudah rosak. Jika gel aloe mampu memelihara anggur maka ia akan bekerja pada buah-buahan dan sayur-sayuran yang lain. Para penyelidik celup sekumpulan anggur dalam gel aloe manakala yang lain tidak jatuh. Anggur yang tidak dirawat kelihatan bahawa mereka merosot dengan cepat selama tujuh hari. Anggur yang disalut dengan gel Aloe terselamat sehingga 35 hari dengan keadaan kajian yang sama.
Terdapat juga kajian di Mesir di mana objektifnya adalah untuk menilai peranan aloe Vera peranan antioksidan apabila terdedah kepada radiasi. Para penyelidik bereksperimen pada tisu. Terdapat dalam kertas tisu yang merupakan kumpulan kepada dua. Yang lain telah dirawat dengan Aloe Vera manakala yang lain tidak. Selepas mendedahkan kepada radiasi, tisu yang dirawat dipamerkan aktiviti radikal kurang bebas dan lebih perlindungan antioksidan berbanding dengan yang tidak dirawat. Mereka berakhir dengan kesimpulan bahawa "hubungan sinergi antara unsur-unsur yang terdapat dalam daun Aloe Vera boleh menjadi adjung berguna untuk mengekalkan integriti status antioksidan."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar